بهترین سیستم عامل های تلویزیون کدامند؟

بهترین سیستم عامل های تلویزیون کدامند؟

اهمیت موضوع

قبل از خرید یک تلویزیون هوشمند تکلیف خیلی چیزها را باید با خودمان روشن کنیم. چند اینچ باشد؟ چند پورت HDMI داشته باشد چه مارکی باشد و هر ویژگی دیگری که برای ما اهمیت دارد. اما یک سوال وجود دارد که مردم اغلب آن را نادیده می گیرند! و آن اینست که "کدام سیستم عامل را بخرم؟" سیستم عامل تلویزیون یک فاکتور بسیار مهم است که متاسفانه نادیده گرفته می شود. در این مقاله فروشگاه بابیروس به شما در پاسخ این سوال کمک خواهد کرد.

انتخاب سیستم عامل مناسب بسیار مهم است!

با روند رو به رشد استفاده از تلویزیون های Smart (هوشمند)، تقریبا دیگر تلویزیون جدیدی نمی بینید که اسمارت نباشد. قابلیت ها و اپلیکیشن های جالب موجود در تلویزیون های هوشمند که روز به روز گسترده تر و جذاب تر می شوند همه را به سمت خود کشانده است.

اما همۀ این تلویزیون های هوشمند که مانند هم نیستند؛ درست مانند سیستم عامل های دسکتاپ ، سیستم عامل های تلویزیون نیز متفاوت بوده و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. برخی از آنها برنامه های گسترده تری دارند برخی دیگر بخاطر رابط کاربری ساده ترجیح داده می شوند برخی با دستگاه های ثالث سازگاری بیشتری دارند و.. .

حالا سوال این است که بهترینشان کدام است؟ ما در این مقاله 5 سیستم عامل برتر را در مقابل هم قرار داده و بررسی می کنیم تا ببینیم کدام برنده است.

بهترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند

1- سیستم عامل روکو (Roku)

در سال 2017 روکو بسیاری از سخت افزارهای جدید را راه اندازی کرد. سیستم عامل شامل بهترین بخش های روکو است و همچنین شامل برخی از ویژگی های اضافی است که به پلتفرم آن می اندازند.

به عنوان مثال بر خلاف سایر محصولات موجود در محدوده روکو، شما می توانید آنتن HDTV را به یک تلویزیون روکو وصل کنید و از راهنمایی های کامل برنامه های الکتریکی در اکوسیستم روکو لذت ببرید.

تلویزیون روکو از مزایای بسیار خوبی برخوردار است و در سرویس های آمازون، گوگل و اپل بی نظیر است. به همین ترتیب شما می توانید همۀ برنامه های محبوب را از همۀ ارائه دهندگان استفاده کنید (برخلاف تلویزیون Fire که برنامۀ یوتیوب ندارد).

ویژگی های دیگر روکو عبارتند از تابع جستجوی جهانی، برنامه های غذایی مورد علاقۀ شما، حالت گوش دادن اختصاصی و.. .

بسیاری از تولیدکنندگان، تلویزیون های روکو را ارائه می دهند مانند TCL ، فیلیپس، Element ، شارپ، Insignia ، هیتاچی، RCA و هایسنس.

سیستم عامل roku تلویزیون

2- سیستم عامل وب او اس (WebOS)

وب او اس سیستم عامل تلویزیون های هوشمند LG است. از فوریۀ 2013 که الجی WebOS را خرید آن را به عنوان سیستم عامل پیشرفتۀ تلویزیون با "رابط کاربری نرم و بسیار راحت" روز به روز توسعه می دهد.

وب او اس مانند یک نوار در حاشیۀ پایین تلویزیون قرار دارد و شما تمام برنامه ها و تنظیمات را در این نوار پیدا خواهید کرد و همچنین می توانید به دلخواه خودتان آن را سفارشی کنید.

سیستم عامل WebOS با بلوتوث سازگار است و این یعنی لوازم جانبی مانند کیبورد و ماوس و.. می‌توانند در اینجا استفاده شوند. وب او اس با Miracast نیز سازگار است ( نسخۀ بی سیم از HDMI است). 

از دیگر ویژگی های قابل توجه وب او اس می‌توان به برنامه‌های زنده متنوع، پخش ویدئوی 360 درجه و گالری تصاویر OLED اشاره کرد.

اگر به دنبال یک تلویزیون تر و تمیز هستید الان بدانید که WebOS برنده است.

سیستم عامل وب او اس تلویزیون الجی

3- سیستم عامل آندروید (Android)

آندروید احتمالا شایع‌ترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند است ولی با این حال شما یک تجربۀ کاربری سازگار را در تعامل با آن دریافت نخواهید کرد. کاربر یک نوع "پیچیدگی" در کار با آندروید احساس می کند. پیام های خطا مبنی بر اینکه این بخش از سیستم عامل متوقف شده و کار نمی کند در اندروید یک چیز غیرمعمول نیست.

نکتۀ مثبت اینست که هر تلویزیونی که آندروید را اجرا می کند به عبارت دیگر سیستم عاملش آندروید است از کروم‌کست (Chromecast) پشتیبانی می کند. (در یک جمله کروم‌کست یعنی انتقال محتوا از طریق کروم از گوشی، تبلت و... به تلویزیون).

در آندروید شما می‌توانید از Google Assistant (دستیار گوگل) نیز استفاده کنید. این بدین معنی است که شما می توانید از طریق تلویزیون از صدای خود استفاده کنید تا همۀ دستگاه‌های هوشمند خود مانند چراغ‌ها، بلندگوها، ترموستات‌ها و سوکت‌های الکتریکی و... را کنترل کنید.

سیستم عامل اندروید تلویزیون

4- سیستم عامل تایزن (Tizen)

سیستم عامل تایزن یک سیسم عامل مبتنی بر لینوکس است که توسط بنیاد لینوکس توسعه یافته است. تایزن یک سیستم عامل مختص سامسونگ است و فقط در محصولات این شرکت پیدا می شود. شهرت بسیار بد تایزن "دروازه‌بان جاسوسی" است! (در مورد امنیت تایزن در مقاله‌های قبلی صحبت کرده‌ایم جهت مطالعه اینجا کلیک کنید) اما با این حال هنوز هم بعنوان یک سیستم عامل هوشمند بسیار مورد توجه است. نه این که یک سیستم عامل بد باشد نه! تایزن بطور کلی سیستم عامل خوبی است اما مشکلات خاص خودش را هم دارد. بسیاری از نکات طراحی‌اش از WebOS گرفته شده است و در نوار افقی پایین صفحه تمام برنامه‌ها و تنظیمات را خواهید یافت.

دو نقدی که به تایزن وارد است اینست که:
1- سطح هوشمندی پایین؛ مثلا سیستم عامل روکو همان چیزی که شما دوست دارید بهتان پیشنهاد می‌دهد، روکو محتوای جدید را از همۀ برنامه‌هایی که روی آن نصب می‌کنید به شما نشان می‌دهد. اما تایزن بدون توجه به برنامه ها و علاقه‌مندی‌های شما عمل می کند. تایزن فقط دنبال جدید بودن محتوا است و از چیزی الهام نمی گیرد.
2- اتهام‌های بسیار زیاد؛ تاکنون اتهام‌های زیادی به تایزن وارد شده که برجسته‌ترین آن بحث امنیت آنست! این در حالی است که ال‌جی بشدت روی امنیت WebOS مانور می دهد و یک تعادل کامل را در تلویزیونش به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است که تلویزیون تایزن تکنولوژی‌های هوشمند بسیار سرگرم‌کننده و جذابی دارد و واقعا مانند یک جادوگر شما را محو تماشا می کند. طراحی بسیار شیک کنترل و پنهان بودن دکمه‌های طولانی، منوهای جذاب و... از ویژگی‌های منحصربفرد تایزن است.

سیستم عامل تایزن تلویزیون سامسونگ

5- تلویزیون آتش (Fire TV Edition)

نسخۀ Fire TV همانطور که از نام آن برمی آید سیستم عامل تلویزیون های هوشمند محبوب آمازون است. این نسخه همچنین به آمازون الکسا دسترسی دارد که مانند دستیار گوگل عمل می کند و میتواند خانه های هوشنمند را کنترل کند، اخبار آب و هوا را به اطلاع شما برساند.

در این سیستم عامل شما محدود به استفاده از برنامه های AppStore آمارون هستید.

تلویزیون های fire te آمازون

و برنده کدام است؟

حالا از بین این ها برنده کدام است؟ کدام سیستم عامل بهترین است؟ در این بین سیستم عامل وب او اس، اندروید و روکو در ردۀ 3 گزینۀ اول قرار می گیرند و در حقیقت هر کدام از این سیستم عامل ها در نقاطی با هم تفاوت دارند. Amazon Fire بدلیل عدم وجود یوتیوب و فروشگاه Google Play بازنده است و سیستم عامل تایزن نیز در ضعیف ترین دسته قرار می گیرد و بهمین دلیل از رده خارج شده است.

بهترین سیستم های عامل تلویزیون هوشمند

اگر یک سیستم عامل نرم و صاف و متعادل می خواهید سراغ WebOS بروید

اگر می خواهید دستتان در انتخاب برنامه باز باشد سیستم عامل Roku را انتخاب کنید

اگر لذت بردن از قابلیت Google Assistant (دستیار گوگل) برایتان مهم است سیستم عامل Android را انتخاب کنید.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما